zondag 26 mei 2013

In de kijker

Fotografie:
kijken naar de toekomst door het verleden vast te leggen.

Ik wil de kinderen van mijn toekomstige klas graag meenemen op ontdekkingsreis in de wereld van de fotografie. Eerst door te ze te laten kijken naar allerlei foto's (bijvoorbeeld uit een krant). Uit een bepaalde reeks mogen ze de mooiste foto kiezen en vertellen waarom ze precies die hebben uitgepikt. 

Vervolgens staan we even stil bij het fototoestel door de jaren heen. Vroeger was het immers niet mogelijk je foto in enkele muisklikken op de computer te bewerken.



Ik wil ze met enkele simpele trucjes leren hoe een foto een sterker beeld kan opleveren. Naast de juiste belichting is de compositie heel belangrijk om over na te denken. Ik noem er hieronder enkele op, met bijhorende voorbeelden ter verduidelijking.

1. Regel van drie

Dit kader stelt je foto voor. Voor landschappen geldt de regel: plaats de horizon nooit  in het midden van je foto, maar wel op één van de twee horizontale lijnen. Zet de horizon op de onderste horizontale lijn (de rand van het kader natuurlijk niet meegerekend, die ene erboven dus) als je een foto hebt waarin de lucht primeert (zie “horizon 1”). Is de bodem interessanter, plaats de horizon dan op de bovenste horizontale lijn (zie “horizon 2”).


Horizon 1

Horizon 2

Voor personen of andere rechtopstaande objecten geldt hetzelfde: plaats ze niet in het midden van je foto, maar op één van de verticale lijnen.



2. Diepte
Creëer diepte in je foto. Dit doe je door te focussen op een voorwerp/onderdeel op de voorgrond. Hierdoor ontstaat er een iets wazige achtergrond, wat voor een dynamische diepte zorgt.


3. Extra kader
Heel simpel: fotografeer iets door een raam, waarbij je het raam ook echt als omkadering gebruikt. Ook spiegels zijn hiervoor erg handig.




Met die tips in het achterhoofd creëer je een foto met net dat tikkeltje meer. Buitenstaanders zullen misschien enkele seconden langer naar je foto staren, en zich afvragen waarom de fotograaf die bepaalde foto heeft genomen en welke boodschap hij wil meegeven.

Uiteraard gaan de kinderen ook zelf aan de slag met hun fototoestel. Eventueel kan hieraan een fotozoektocht gelinkt worden. En om het helemaal compleet te maken kunnen we afsluiten met een echte tentoonstelling in de wandelgangen van de school, waar iedereen de kunstwerkjes kan bewonderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten